El jove en flames, la història darrere de la fotografia




El passat dijous 12 d’abril el fotògraf veneçolà Ronaldo Schemidt, de 47 anys, es va convertir en el
guanyador del premi a la Millor Foto de l’Any del certamen World Press Photo, que es va celebrar a
Amsterdam.  


La fotografia guanyadora es tracta d’una instantània que recull el moment en que un manifestant
corria envoltat en flames durant uns disturbis a Caracas el 3 de maig del 2017.


El jove de 28 anys, José Víctor Salazar, havia fet esclatar juntament amb altres manifestants una
motocicleta de la Guardia Nacional Bolivariana, la qual va deixar anar una fogonada que va arribar
al jove, convertint-lo en una torxa humana. Aquest, va córrer en busca d’ajuda per apagar el foc,
mentre que al fons podem veure un grafitti d’una pistola que dispara la paraula “PAZ”.


La manifestació del 3 de maig a Caracas era una de les moltes que s’havien realitzat en els últims 4
mesos. Els manifestants van enfrontar-se a les forces de seguretat i exigien la dimissió de Nicolás
Maduro, president de Veneçuela, enmig d’una de les pitjor crisis econòmiques, polítiques i socials que
ha viscut mai el país. Van morir 125 persones i milers van resultar ferides o detingudes.


En Víctor, que s’havia tret la seva samarreta encesa, es va tirar a l’asfalt, rebolcant-se pel terra. Els
altres manifestants van aconseguir calmar la flamarada a cops de mà.


“Vaig sentir calor, la fogonada i em vaig girar. Jo no sabia què era, només vaig veure que venia una
bola de foc cap a mi. La vaig seguir, disparant la meva càmera i sense parar, escoltant els seus crits i
va ser allà quan em vaig adonar del que era.” va dir Schemidt a la AFP, el lloc on treballa. Aquest
havia sigut enviat enviat des de la seva oficina de Mèxic per reforçar l’equip de fotògrafs de Caracas
en la cobertura de les protestes.

El fotografiat va cremar-se un 70% del cos i va haver de sotmetre's a 42 cirugies d’empelts de pell.
Segons explica la seva germana Carmen Salazar va ser un tractament dolorós i traumàtic, i  
actualment José Víctor està cicatritzant. Un any després segueix amb el tractament. No vol exposar-se
a la premsa i rebutja parlar del tema.

El premi li ha sigut atorgat perquè, tal i com afirma el jurat, ha aconseguit captar amb creativitat i talent
visual un fet de gran importància periodística que va ocórrer l’any passat. Per a Ronaldo Schemidt,
però, representa molt més: “Aquesta foto representa la terrible situació d’un país, el meu, en
desgracia: atrapat en un espiral de violència política i social”, va declarar des de Amsterdam.